Šálek kávy je nejlepší prevencí pro zdraví. Při pravidelném pití snižuje riziko selhání ledvin

Káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů na světě. Její pěstování a distribuce zaměstnávají mnoho obyvatel naší planety. Není se co divit, když si šálek kávy každý den dopřává více než třetina lidské populace. Kofein obsažený v tomto nápoji dodá tělu potřebnou energii, zrychlí srdeční tep a malinko zvedne krevní tlak. Díky kávě se tak tělo dostane do rychlejšího rytmu a člověk získá potřebnou energii. Jaké další blahodárné vlastnosti má pravidelné pití kávy?

Kofein

Kofein má velmi mnoho příznivých účinků na lidské zdraví. Po vypití kávy se do těla dostane energie, člověk je více motivován a také se lépe soustředí. Tlak se v těle mírně zvýší a s ním se také zvýší srdeční frekvence. Tím pádem se tělo samo rychleji okysličuje a naše výkony jsou tak větší. Výzkumy potvrzují, že kofein společně s jinými biologicky aktivními sloučeninami v těle zlepšuje řízení kyslíku v ledvinách. [1]

Zdroj obrázku: Freepik

Výzkumy Lékařské školy Johnse Hopkinse

Vědci z této university pozorovali 14 000 lidí po dobu 24 let. Ukázalo se, že akutní selhání ledvin bylo diagnostikováno u 1694 lidí z celé zkoumané skupiny. Tito lidé měli některé společné vlastnosti, jako jsou životní styl, zdraví, dieta, léky. Bylo zjištěno, že pijáci kávy měli až o 15 % nižší pravděpodobnost akutního selhání ledvin než ti, kteří kávu vůbec nepili. [2]

Pravidelné pití kávy

Vědci z této univerzity také zveřejnili, že pravidelné pití kávy snižuje pravděpodobnost akutního selhání ledvin ještě více. Pokud tito lidé vypili denně 2 až 3 šálky kávy, procento ochrany před selháním ledvin se zvýšilo až na 23 %. Dle výzkumů bylo prokázáno, že pravidelné pití kávy pomáhá předcházet chronickým onemocněním, jako je diabetes 2. typu, onemocnění jater nebo kardiovaskulární onemocnění. [3]

Zdroje:
[1] https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-979/caffeine
[2] https://www.kireports.org/article/S2468-0249(22)01369-9/fulltext
[3] https://scitechdaily.com/drinking-coffee-can-reduce-your-risk-of-kidney-injury-by-23/