
„Nikdo nedokáže splnit celé zadání písemných prací, které si pro své žáky připravím. Je tak náročné, že by žák musel být naprostý génius, aby vypočítal všechno. A takového jsem za dobu své desítky let dlouhé kariéry ještě nepotkala,“ říká učitelka Marta, která se s námi podělila o své netradiční pedagogické metody.
Náročné písemné práce z matematiky
Učím chemii a matematiku. V druhém předmětu žákům pravidelně chystám písemné práce, jejichž náročnost je nad jejich možnosti. Dělám to schválně a všichni moji žáci to vědí. Ostatně mezi ročníky kolují vždy pravidelně zprávy o tom, jak náročné písemné práce jsem letos připravila. To je pro mě zpětná vazba, že vše vychází dle mého plánu.
Nechci žáky ponižovat
Od některých žáků, ale také od kolegů a kolegyň se někdy objevují hlasy, že tím své žáky záměrně ponižuji. Že jim dávám nesplnitelné úkoly, které nemohou zvládnout, a oni jsou potom deprimovaní. To je ale velký omyl. Má extrémní náročnost písemných prací má svůj smysl, naopak tím žáky motivuji a podporuji jejich správný vývoj.

Zdroj obrázku: Freepik
Jde mi o to, jak se postaví k problémům
Vždy jim říkám, že vyřešit všechny příklady je nemožné. A že jednička určitě není za plný počet bodů, nemusí být tedy deprimovaní z toho, že na něj nedosáhnou. Vždy po nich ale chci, aby dosáhli maximálního počtu bodů. Což se jim povede ve chvíli, kdy začnou nad písemnou prací přemýšlet. Začnou vyhodnocovat, kterými úlohami začnou, které z hlediska (ne)náročnosti a bodového ohodnocení preferovat a které zcela vynechat.
Ti, co jedou postupně, většinou selžou. Zaseknou se na náročných příkladech a moc bodů nezískají. Ti, co naopak logicky uvažují a začnou s nejjednoduššími úlohami nebo těmi, na které si troufají, navyšují své bodové konto. Věřím, že podobný styl řešení problémů se jim bude v životě nesmírně hodit. Jak se totiž říká, pracuj chytře, ne tvrdě. Já k tomu ještě dodávám – pracuj logicky.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek.