Měkká, nebo natvrdo: vejce jsou zdravá v jakékoli variantě, pozor ale na některé kombinace

Slepičí vejce je hlavně zdrojem bílkovin a mnoha důležitých vitamínů. Říká se, že obsahuje více cholesterolu, než je zdrávo. A asi proto jej někteří lidé zařadili mezi nezdravé potraviny. Není tomu tak, pokud to nebudeme ve svém jídelníčku s vejci přehánět, určitě nám nehrozí žádné zdravotní riziko. Jak tedy upravit vejce, abychom z něj do svého těla dostali co nejvíce prospěšných látek?

Vejce uvařená natvrdo

Vejce jsou základem mnohých jídel a salátů. V období před Velikonocemi je tradicí jíst vařená vejce. Hlavní výhodou vařených vajec je to, že uvařenou bílkovinu v nich je naše tělo schopno z 91 % využít. Naopak ze syrového vejce využijeme pouze 50 % bílkovin obsažených ve vejcích. Tímto však výčet pozitivních vlastností vařeného vejce končí. Pro lepší stravitelnost se doporučuje uvařit vejce po dobu asi 1 minuty a poté nechat vejce v horké vodě tzv. dojít. Vejce bude uvařeno natvrdo, ale díky postupně klesající teplotě se sníží procento oxidace cholesterolu a vejce tak bude zdravější.

Zdroj obrázku: Freepik

Vejce uvařená naměkko

Takto připravená vejce mají velmi příznivý vliv na funkci lidského srdce. Vejce naměkko je stravitelnější, syrový žloutek neobsahuje avidin, který omezuje vstřebávání biotinu, takže se nemusíme bát nepříjemných zdravotních komplikací. Také je vědecky dokázáno, že při dlouhodobém vaření klesá ve vejci množství antioxidantů a vitamínů A a D.

Proč ještě jsou vejce tak zdravá?

Vejce jsou zdravá, pokud je připravujeme nejlépe naměkko či natvrdo. Pokud si pod vejce nalijeme olej, dáme slaninu nebo je pojídáme společně s nezdravými potravinami, určitě nám ku zdraví nepomohou. Látky jako betain a cholin přispívají ke správné funkci srdce, mozku a mohou předcházet nemocem, jako jsou infarkt nebo mrtvice. Vejce nás také díky vysokému obsahu bílkovin zasytí na dlouhou dobu.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/eating-healthy-eggs