Pravidelné procházky prodlouží život o neuvěřitelných 20 let. Pohyb udrží mládí lépe než drahé krémy

Elixír mládí? Zázračný přípravek na zastavení stárnutí? Pro věčně mladistvý vzhled není potřeba utrácet desítky tisíc na klinikách estetické medicíny za liftingové procedury, nebo přímo za invazivní zákroky plastické chirurgie. Podle odborníků z Leicesterské univerzity stačí jediné, věnovat se svižné chůzi, protože každodenní procházky snižují biologický věk a vrací tak mládí.

Věk podle délky telomer

Vědecký tým biologů z britské univerzity se v rámci studie zaměřil na příčinnou souvislost mezi rychlostí chůze a délkou telomer v leukocytech. Telomery jsou koncové části chromozomů, které se mohou replikovat až ve dvou tisícovkách opakování, přičemž při každém dělení se zkracují. K tomu však nemusí dojít v případě, že tělo je vystaveno fyzické aktivitě. Buňky se totiž v určité chvíli už dělit nemohou, protože jsou telomery příliš krátké, a dochází ke stárnutí.

Zdroj obrázku: Freepik

Biologický věk až o 16 let nižší

Genetická data od 406 tisíc sledovaných ve středním věku jasně poukázala na fakt, že biologický věk se může od skutečného velmi lišit, v ojedinělých případech až o 16 let. A jaký je recept na omlazení? Fyzická aktivita, přičemž nejvhodnější je rychlá a svižná chůze. Energickou aktivitou lze pozastavit proces stárnutí, které se projevuje především ochabováním pokožky, vypadáváním vlasů, ale také rozvojem různých závažných onemocnění včetně rakoviny.

Doporučený článek:  Jsem tolik líný, že místo pomlázky chodím na Velikonoce s tím, co doma najdu. Překvapivě mám úspěch

Už 10 minut rychlé chůze prodlužuje život

Jak zastavit čas a omládnout? Podle doktora Paddyho Dempseyho, vedoucího vědeckého týmu, který pracoval na studii, stačí chodit. Tedy přesněji řečeno chodit svižným tempem alespoň 10 minut denně, protože podle analýzy dat nezáleží jen na počtu provedených kroků za den, ale také na intenzitě a rychlosti chůze. „Každodenní procházky zlepšují kvalitu života, vedou k vylepšení fyzické zdatnosti a k duševní pohodě, nyní se prokázalo, že energičtí chodci mohou k tomu žít až o 20 let déle,“ uzavírá výsledky výzkumu doktor Dempsey pro odborný časopis Communications Biology.

Zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9021230/, https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/behind-the-headlines/can-brisk-walking-reduce-your-biological-age, https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220420133538.htm, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25612739/, https://studyfinds.org/walking-faster-live-longer/, https://le.ac.uk/news/2022/october/walking, https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220420133538.htm