Poprvé v životě jsem se rozhodl vrátit pivo. A se zlou jsem se potázal. Pravda, ani jsem se nenapil, ale už pohled na přinesenou sklenici ve mně moc důvěry nevzbuzoval. Očekával jsem, že hostinský (záměrně neříkám výčepní, protože chlap za pultem opravdu žádný výčepní nebyl) přizná svou chybu a načepuje nové. Ale to byl omyl. Začal se hádat a dělat hlupáka ze mě. To vše před štamgasty, kteří mu přikyvovali.
S čepicí do špinavé sklenice
Nedělám si iluze o tom, že v každé hospodě umí pivo načepovat precizně. Ale nějaké základy péče o zlatavý mok beru jako samozřejmost. Však také, jak se říká, „sládek pivo vaří, hospodský ho dělá“. Očividně tohle neplatí všude. Tedy, rozhodně ne v menším venkovském podniku, kam jsem zavítal s manželkou při cyklistické vyjížďce. (pozn.: Redakce název podniku zná, záměrně ho neuvádí.)
Hned jak mi pivo přistálo na stůl, bylo patrných mnoho bublinek na vnitřní straně sklenice. To opravdu není známka toho, že by pivo bylo dobře nasycené. To je jenom známka toho, že je sklenice nedostatečně umytá. Tím ale pohroma nekončila. Z pěny byla ohromná, vysoká čepice, doslova ve tvaru sopky. I s pomyslným otvorem uvnitř.
Takové pivo já nechci
Po krátkém zhodnocení jsem usoudil, že takové pivo opravdu pít nechci. Hned jsem ho reklamoval. A sám hostinský se řešení reklamace ujal. „Takhle u nás čepujeme pivo běžně, všem štamgastům to chutná,“ začal se se mnou hádat. Ti, sedící v místnosti, mu jen přikyvovali. Nechtěl jsem vyvolávat potíže a požádal ho, zda by mi nenačepoval hladinku, nebo alespoň nadvakrát. „Takové já nedělám,“ odpověděl mi.
Tak na shledanou
Ani já, ani manželka jsme se piva nedotkli. Se vzkazem, ať si ho tedy vypije některý ze štamgastů, jsme lokál bez placení opustili. A vydali se hledat hospodu, kde vědí, jak se o pivo, ale také o čistotu sklenic starat. A po chvíli jsme našli. Už to, že bylo skoro plno, nás utvrdilo v tom, že tady to dělají opravdu dobře a správně. Chutnalo jako křen! (pozn.: I název tohoto podniku redakce zná, záměrně ho neuvádí.)
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek Martina R., redakčně upraveno.