Makrela si zaslouží čestné místo na jídelníčku. Chutná skvěle a zdraví jenom prospěje

V minulosti byla uzená makrela častou součástí tuzemských jídelníčků, protože byla jednou z mála ryb, které byly na trhu k dostání. Vyniká výraznější chutí, proto se přidávala do oblíbených rybičkových pomazánek, které provázely dětství ve školce a dospívání na táborech. Dnes je výběr ryb mnohem bohatší, ale na makrely by se zanevřít nemělo, jsou totiž skvělou volbou pro zdraví. Proč makrelu zařadit do jídelníčku a jaké bohatství skrývá?

Dostupná ryba s mnoha výhodami

Makrela je jednou z ryb, které jsou dostupné každému, protože je levná. Nejoblíbenější tuzemskou úpravou je uzená, která se prodává v obchodech i v hypermarketech. Uzená je také nejsnazší na přípravu, stačí vykostit a podávat s čerstvým pečivem a kyselými okurkami nebo jako součást salátů, pomazánek nebo s těstovinami a rajčatovou omáčkou. Setkat se lze samozřejmě také s čerstvou makrelou, která je zdravější a prodává se ve specializovaných obchodech.

Zdroj obrázku: Freepik

Tuk, který chrání srdce

Málokdy se stane, aby vám kardiolog doporučil jíst živočišný tuk, ale v tomto případě učiní výjimku. Makrela totiž patří mezi tučné mořské ryby, které jsou bohaté na omega-3 polynenasycené mastné kyseliny, které mají blahodárný vliv na zdraví, zlepšují fungování kardiovaskulárního systému i elasticity cév, regulují hladinu krevního tlaku a triglyceridů, posilují srdce. Kromě toho jsou tyto zdravé tuky potřebné pro činnost mozku i posílení kostí, mají vliv na zrak i imunitu, k tomu jsou bojovníky pro rakovině.

Zdravé bílkoviny pro tělo i posílení imunity

Bílé rybí maso je zdrojem zdravých bílkovin, které by měly být základem každodenního jídelníčku. Makrela je současně bohatá na endogenní aminokyseliny, které napomáhají správnému fungování těla. Tato ryba obsahuje také vitamíny, především A a D, které mají antioxidační účinky a posilují obranyschopnost organismu. Vitamín D je navíc nezbytný ve stravě dětí i seniorů, protože podporuje sílu kostí, zabraňuje jejich demineralizaci a brání před rozvojem osteoporózy.

Zdroj: https://www.webmd.com/diet/what-are-health-benefits-mackerel