Rajčata s okurkami jsou oblíbenou kombinací, naše zdraví za ni ale nepoděkuje

Tato zelenina má výhodu, že si ji můžeme vypěstovat sami na zahrádkách a ve sklenících. Jedná se bezesporu o jedny z nejoblíbenějších druhů zeleniny u nás. Samostatně přinášejí našemu tělu mnoho užitečných látek a vitamínů. Ale společně se jejich vlastnosti navzájem ruší. V hamburgerech a sendvičích, ale také v salátech najdeme tuto kombinaci zeleniny velmi často. Tvrdí se, že určité látky z rajčat ničí pozitivní vlastnosti okurek. Měli bychom se této letní chutné kombinace zeleniny raději vzdát?

Pozitivní vlastnosti okurek

Okurky mají velmi nízký obsah kalorií. Jsou tvořeny asi z 95 % vodou, takže působí příznivě pro hydrataci organismu. Ve slupce okurek se nachází velmi mnoho živin a vitamínů, jako jsou vitamíny K, A, hořčík, draslík nebo mangan. Okurky jsou zdrojem antioxidantů včetně flavonoidů a taninů. Tyto antioxidanty zabraňují hromadění škodlivých volných radikálů v těle a snižují riziko chronických chorob. Dle studií, které byly provedeny na zvířatech, se ukázalo, že okurky mohou pomoci snížit hladinu cukru v krvi. Jsou tedy vhodnou potravinou pro diabetiky. Vně lze okurky také použít jako obklad na spáleniny nebo otoky. [1]

Zdroj obrázku: Freepik

Pozitivní vlastnosti rajčat

Rajčata jsou velmi významným zdrojem antioxidační sloučeniny lykopenu. Výhodou této látky je snížení rizika srdečních chorob a také rakoviny. Rajčata obsahují velké množství vitamínu C. V jednom středně velkém rajčeti je obsaženo asi 28 % doporučené denní dávky tohoto vitamínu. Mimo vitamín C obsahují také draslík, kyselinu listovou nebo vitamín K. Rajčata jsou vychvalována dermatology, jelikož příznivě působí na pokožku. [2]

Kombinace rajčat a okurek

Proč se tyto dvě zeleniny nehodí do jednoho jídla? Za prvé mají různou dobu trávení. Rajčata jsou trávena pomaleji a okurky rychleji. U citlivých lidí to může způsobit zažívací problémy, jako jsou plynatost, bolesti břicha a slabost. Za druhé okurky obsahují enzym askorbinázu, který eliminuje příznivé účinky vitamínu C obsaženého v rajčatech. Tento enzym je také obsažen v květáku, banánech nebo zelí. [3,4]

Zdroje:
[1] https://www.webmd.com/food-recipes/cucumber-health-benefits
[2] https://www.healthline.com/nutrition/foods/tomatoes
[3] http://www.sxhovo.com/nd.jsp?id=1
[4] https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/food-news/have-you-been-eating-tomatoes-and-cucumber-together-read-this/photostory/77152514.cms