Kopřivový sirup podpoří trávení a posílí imunitu

Kopřiva patří mezi prospěšné bylinky, které se hojně využívají v léčitelství i farmacii. Na jaře, kdy mají rostliny největší sílu, se vyplatí sbírat mladé výhonky lodyh, v létě pak můžete vykopat také kořen, který obsahuje značné množství léčivých látek. Poradíme vám, jak využít kopřivu i pro vaše zdraví a krásu.

Kde sbírat?

Sbírejte rostliny výhradně v čisté přírodě, v prostředí vzdáleném od silnic a různých továren, kde by listy mohly být snadno znečištěné nebo také chemicky hnojené. Trhejte mladé výhonky rostlin, které obsahují nejvíce účinných látek, a samozřejmě nezapomeňte použít rukavice, protože i mladé kopřivy nepříjemně žahají.

Doporučený článek:  Zmrzlina k létu patří. Ta doma vyrobená nejen osvěží, dodá tělu i něco navíc

Jak si vyrobit sirup?

Sirup z čerstvých kopřiv dovede detoxikovat organismus, dále podporuje trávení, posiluje imunitu a činnost vnitřních orgánů. Je skvělý také pro péči o žlučovody a žlučník, snižuje krevní tlak, zlepšuje látkovou výměnu a má mnoho dalších benefitů pro zdraví. Vyrobit si kopřivový sirup je snadné a do zásoby jej můžete mít na celý rok dopředu.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak postupovat?

Čerstvé listy kopřivy nejprve dobře omyjte ve vodě a odšťavněte nebo je v mlýnku rozemelte a nechte vytéct do misky šťávu. Podle množství šťávy pak přisypte krystalový nebo třtinový cukr. Obecné doporučení je přidat na 200 ml šťávy 200 g cukru, ale poměr si můžete upravit dle vlastních potřeb. Směs pak mírně zahřívejte a míchejte, postupně se začne cukr rozpouštět a směs houstnout. Nakonec přelijte do čisté lahve, zavíčkujte a uložte do chladu. Takto se dá skladovat i několik měsíců.

Doporučený článek:  Mucholapky a plácačky vyhoďte. Zbavit se much jde mnohem chytřeji

Prospěšné látky

Kopřiva obsahuje množství vitamínů skupiny A, C, B, K, karotenoidy, vápník, hořčík, fosfor, železo, síru, draslík, jód, křemík, sodík, nenasycené mastné kyseliny a mnohé další prospěšné látky. Budete-li sirup užívat pravidelně, můžete se vyhnout řadě nepříjemných nemocí.

Zdroj: https://www.wildwalks-southwest.co.uk/rich-nettle-syrup-recipe/, https://www.mountsinai.org/health-library/herb/stinging-nettle, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9253158/, https://www.healthline.com/nutrition/stinging-nettle, https://www.webmd.com/diet/health-benefits-nettle-leaf