Nejen v létě hrozí nebezpečná dehydratace. Dostatek tekutin v těle prozradí jednoduchý test

Při pohledu na láhev s vodou vás pravděpodobně už někdy napadlo, zda jí pijete dost. Dehydratace je totiž hodně nebezpečná. Odpověď na tuto otázku si přitom můžete snadno zodpovědět doslova během pár sekund.

Dehydratace organismu

Každý den ztrácíme vodu mnoha různými způsoby. Stává se to v důsledku dýchání, močení a vyprazdňování, ale také pocení. Více vody také vylučujeme se zvyšující se tělesnou teplotou a teplotou prostředí a také během cvičení. Když spotřebujeme nebo ztratíme více tekutin, než přijmeme, a tělo nemá dostatek vody a jiných tekutin, dochází k dehydrataci.

Příznaky dehydratace

Mezi běžné příznaky patří:

  • pocit žízně,
  • zhoršené slinění, sucho v ústech,
  • suché oči,
  • nedostatečné močení,
  • tmavě žlutá a silně zapáchající moč,
  • závratě a bolesti hlavy,
  • slabost,
  • ospalost,
  • pocit napjatosti pokožky,
  • nedostatek chuti k jídlu.

Zdroj obrázku: Freepik

Kdo je nejvíce ohrožen?

U některých lidí je větší pravděpodobnost dehydratace. Mezi ně lze zahrnout:

  • diabetiky,
  • starší lidi,
  • miminka a malé děti,
  • lidi, kteří zvracejí nebo mají průjem,
  • lidi, kteří byli příliš dlouho na slunci,
  • lidi, kteří konzumovali velké množství alkoholu,
  • lidi s vysokou horečkou.

Kolik vody potřebujeme?

Kolik vody bychom měli denně vypít? Na tuto otázku neexistuje žádná univerzální odpověď. Potřeba vody závisí na mnoha faktorech. Světová zdravotnická organizace (WHO) však doporučuje vypít alespoň 30 ml vody denně na každý kilogram tělesné hmotnosti.

Hodnocení moči

Existuje několik způsobů, jak zkontrolovat, zda pijete dostatek vody. Prvním z nich je posouzení moči. U člověka, který pije dostatečně, bude mít moč mírně žlutou barvu a neznatelný nebo mírný zápach. Tmavší odstín a intenzivní zápach značí dehydrataci.

Test na kůži

Mezi palec a ukazováček uchopte kůži na hřbetu ruky a držte ji několik sekund. Poté ji pusťte a sledujte, jak pokožka reaguje. Pokud se rychle vrátí do normálního tvaru, jste dostatečně hydratovaní. V opačném případě byste se měli rychle napít, protože vaše tělo postrádá tekutiny.

Zdroj: https://www.ndtv.com/health/are-you-drinking-enough-water-this-quick-dehydration-test-can-help-you-find-out-2453914