Otužování v mrazivé vodě posílí imunitu jako nic jiného. Ideální doba začít je právě teď

Po vzoru celebrit a sportovců se lidé vrhají do mrazivé vody a otužování berou jako svůj nový koníček. Krátké ponoření do ledové vody, která nemívá více než 5 °C, náležitě dokumentují a postují na sociální sítě. Otužování je zábavou i činností pro posílení zdraví. Před vrhnutím se do chladné vody je však dobré mít na paměti několik důležitých pravidel. Co je dobré o otužování vědět a proč nejsou ledové koupele vhodné pro každého?

Koupele v mrazivé vodě

Cvičení a otužování jsou pro zachování zdraví klíčové, především v zimě se projeví fyzická kondice na obranyschopnosti. A právě pro posílení imunity je vhodné také otužování, které se praktikuje již mnoho staletí. Na ponor do studené vody je však nutné se připravit, nestačí jen svléknout svršky a skočit mezi kry ledu, protože by mohlo dojít k opačným než plánovaným účinkům. Otužování by totiž mělo vést k posílení těla, ke zlepšení hybnosti kloubů a ke zmírnění svalové bolesti, nadto zlepšit náladu a vnitřní rozpoložení.

Doporučený článek:  Vejce lze připravit na tisíc způsobů. Na tyto kombinace ale raději zapomeňte

Pro posílení těla i zhubnutí

Otužování a ledové koupele jsou vhodné pro lidi každého věku. Odborníci poukazují na posílení imunitního systému při koupání v mrazivých vodách při teplotách vzduchu pod nulou. Koupání je vhodné pro snížení stresu, ale také pro zhubnutí. Při 20minutové koupeli v chladivých vodách organismus spálí až 700 kcal. Zpočátku se nedoporučuje takto dlouhý interval, naopak by se mělo začít s 5minutovými rituály, navíc pod dohledem specialistů, kteří ví, jak předejít prochladnutí, nebo přímo podchlazení.

Zdroj obrázku: Freepik

Přínosy otužování

Koupele v chladné vodě se doporučují pro posílení psychiky, protože se aktivuje nervový systém a zvyšuje se hladina hormonu norepinefrinu, který je známý také jako noradrenalin a napomáhá soustředění i od bolesti. Otužování s sebou nese i další benefity, jakými jsou:

  • zvýšení psychické pohody a odolnosti,
  • zlepšení fyzického výkonu a posílení organismu,
  • posílení obranyschopnosti,
  • zvýšení hemoglobinu v krvi.
Doporučený článek:  Některé potraviny jsou čiré zlo. Prázdné kalorie, příliš soli a cukru našemu zdraví rozhodně neprospějí

Jak se připravit na otužování

Před prvním ponorem je vhodné kontaktovat instruktora nebo skupinu, která se touto aktivitou zabývá, přičemž je nutné dodržovat pravidla bezpečnosti. Jeden člen týmu by měl vždy zůstat na souši, aby mohl přivolat pomoc. Po vystoupení z vody se doporučuje okamžité převlečení do suchého. Ruce by měly být chráněny rukavicemi, hlava čepicí. Do vody by se mělo vstupovat s rukama nahoře. Vhodná je předchozí příprava v pohodlí domova ve sprše nebo ve vaně a začít s otužováním na podzim a postupně si zvykat na nižší teploty vody, obdobně by se měla prodlužovat doba pobytu v chladné vodě.

Doporučený článek:  Hypertenze ohrožuje stále větší procento lidí. Správný jídelníček jí přitom dokáže snadno předejít

Otužování není vhodné:

  • pro nemocné s akutními infekčními nebo virovými onemocněními,
  • při horečce,
  • pro epileptiky,
  • pro lidi trpící Raynaudovým syndromem.

Ostatní chronicky nemocní pacienti by se měli poradit se svým ošetřujícím lékařem před zahájením otužování. V žádném případě se v mrazivé vodě nesmí koupat lidé pod vlivem alkoholu.

Zdroj: https://scitechdaily.com/the-surprising-health-benefits-of-cold-water-therapy/